Hbo-opleidingen Informatiedienstverlening en -management (IDM) worden samengevoegd met andere programma’s tot bredere opleidingen die (hoopt men) meer studenten gaan trekken. En bij de enige academische opleiding aan de Universiteit van Amsterdam, culturele informatiewetenschap, is een soortgelijke verbreding gaande. Omdat dalende inkomsten zullen gaan leiden tot drastische ingrepen in het opleidingenaanbod, moet worden gevreesd dat de masters culturele informatiewetenschap en archiefwetenschap het komend jaar nadrukkelijk onder het vergrootglas zullen worden gelegd.
Is er behoefte aan een nieuw type informatieprofessional met andere competenties dan voorheen?
Doemverhalen als deze lokken vaak de reactie uit: is dat eigenlijk wel zo erg? Een terechte vraag. Kijkend naar de personele bezetting in bibliotheekorganisaties kun je je afvragen of mensen met het beroepsprofiel ‘bibliothecaris’ of ‘informatiewetenschapper’ nog wel zo in trek zijn. We hebben het over geprofessionaliseerde organisaties die ook behoefte hebben aan bedrijfskundigen, marketeers, controllers en IT’ers in de eigen gelederen. Toch blijft er zoiets overeind als ‘het primaire proces’: de mensen die bezig zijn met het selecteren, conserveren, ordenen en ontsluiten van informatiebronnen. Zijn de competenties waarover deze personeelsleden moeten beschikken ook veranderd? Is er met andere woorden behoefte aan een nieuw type informatieprofessional met andere competenties dan voorheen?
Over deze vraag gaat volgende week dinsdag track 2 getiteld ‘De uitvinders’ op het KNVI | NVBA | SOD-congres Daar staat een informatieprofessional voor in Nieuwegein. Sprekers zijn Erik de Vries, lector aan de HAN en mede-auteur van het boek Informatieprofessional 3.0, en Thomas Bruning, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten die ons een spiegel zal voorhouden van soortgelijke ontwikkelingen in de journalistiek. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam presenteren resultaten uit hun onderzoek (onder begeleiding van Margriet van Eck Poppe) naar gewenste beroepsprofielen van IP’ers.
Als opmaat naar de afsluitende paneldiscussie reflecteert emeritus hoogleraar Archiefwetenschap Eric Ketelaar op de beide keynotes en de onderzoeksresultaten. De beide inleiders, de referent en docent Peter Becker van de Haagse Hogeschool gaan tot slot in discussie met elkaar onder leiding van Mirjam Boer.
Kortom: gezien bovenstaande ontwikkelingen zou het wel eens een heel interessante en voor de toekomst relevante track kunnen worden. Komt dus allen naar Track 2: de Uitvinders op het KNVI-congres!
Inschrijven voor het congres kan hier.
Nieuwe competenties voor het informatievak? by Frank Huysmans is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
[…] Het ziet er niet best uit voor de opleidingen in het informatievak in het Nederlandse taalgebied. In Vlaanderen staat de enige nog overgebleven universitaire opleiding tot bibliothecaris, die aan de Universiteit van Antwerpen, op de tocht. In Nederland gaat het niet veel beter.Hbo-opleidingen Informatiedienstverlening en -management (IDM) worden samengevoegd met andere programma’s tot bredere opleidingen die (hoopt men) meer studenten gaan trekken. En bij de enige academische opleiding aan de Universiteit van Amsterdam, culturele informatiewetenschap, is een soortgelijke verbreding gaande. Omdat dalende inkomsten zullen gaan leiden tot drastische ingrepen in het opleidingenaanbod, moet worden gevreesd dat de masters culturele informatiewetenschap en archiefwetenschap het komend jaar nadrukkelijk onder het vergrootglas zullen worden gelegd. […]
Beste Frank
Interessante track en belangrijke vraag die je stelt: Is er behoefte aan een nieuw type informatieprofessional met andere competenties dan voorheen?
Ik denk van wel. Neem bijvoorbeeld het programma van het KNVI congres waaraan jij, ik en een aantal collega’s in het veld de laatste maanden hebben gewerkt. Dit programma laat zien welke uitdagingen op ons pad komen.
Overigens geloof ik wel dat de (nieuwe) competenties die bij deze (nieuwe) uitdagen horen net zo belangrijk zijn voor de informatieprofessionals als voor andere professionals zoals bijvoorbeeld advocaten of huisartsen.
Het gaat volgens mij om de nieuwe rollen en verantwoordelijkheden die ‘bibliothecarissen’ en/of ‘informatiewetenschappers’ op zich zullen moeten nemen. Nieuwe vormen van leiderschap horen ook hierbij.
In deze tijden van transitie zullen keuzes moeten worden gemaakt en nieuwe concepten moeten worden neergezet om invulling te geven aan oude taken en nieuwe verantwoordelijkheden. Hier zijn nieuwe competenties bij nodig.
Daarom is het verontrustend dat er juist niet meer (wetenschappelijke) opleidingen voor informatieprofessionals erbij komen. Op deze manier wordt het bijna onmogelijk om onderzoek te doen naar de voor deze sector relevante thema’s dat zo nodig is.
De informatiesector is niet in crisis, in tegendeel deze sector heeft een nieuwe impuls nodig.
Meer investeren in deze sector ook bij onderwijs en onderzoek is de basis voor de vernieuwende en sterke informatiesector die elk land nodig heeft.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van deze track!
[…] van Amsterdam, ziet de ontwikkelingen met lede ogen aan. In een artikel op zijn website, ‘Nieuwe competenties voor het informatievak?’, gaat hij in op de ontwikkelingen rondom IBW in Vlaanderen. Hij constateert dat het er in […]